نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





انتخاب آگاهانه پروتئين هاي ممتاز

هميشه شاهد تبليغات، آگهي ها و مقالاتي از اين مجله به آن مجله در مورد پودرهاي پروتئيني بوده ايد. به هر حال، بدنسازان با تجربه با آنها بهتر آشنا هستند. اما براي افرادي نيز که در تمرين کردن، صرف مکمل و رعايت رژيم غذايي جدي هستند، آشناي با انها کليد کسب عضله است. بنابراين در اين مقاله شما با خدمات آنها ( آن طور که بايد ) آشنا مي شويد.

حتي بدنسازان با تجربه نيز گاهي در رابطه با خواص آنها گيج مي شوند و خواهان آن هستند تا بداند تا در واقع چه خواصي پروتئين وي را از پروتئين کازئين متفاوت مي کند؟ يا که آيا سويا يک منبع خوب پروتئيني براي بردنسازان مذکر است؟

راهنماي کامل ما در مورد پودرهاي پروتئيني براي شما اطلاعات جديدتري ( در مقايسه با آن چه سابق مي دانستيد ) ارائه مي کند. محصولات موجود در اين مقاله به شما فوايد عمده اي را در صورت مصرف اهدا مي کنند.

1-پروتئين شير گاو

پودرهايي که از پروتئين شير گاو گرفته شده اند، محبوب ترين پودرهاي پروتئيني موجود در بازار هستند. آنها شامل پودر شير کامل، کازئين و پروتئين وي مي باشند.

·        پودرهاي پروتئيني شير کامل

پروتئين شيير از لاکتوز و چربي به وسيله يک فرايند تصفيه ملايم جدا شده است، فرايندي که منجر به برجا گذاشتن جزئيات عمده پروتئين در شير مي شود. از ميان دو پروتئين کازئين و وي، کازئين در ترکيب آنها برتري بيشتري دارد. کازئين حاوي تقريباً 80 درصد پروتئين در شير مي باشد، اما اين ميزان در وي تقريبا به 20 درصد مي رسد. پروتئين شير به جهت استفاده در مابين وعده هاي اصلي غذايي و قبل از خواي مناسب هستند، زيرا کازئين به کندي هضم مي شود و حجم پايدار از آمينو اسيدها را به عضلات تحويل مي دهد.

اما پروتئين شير کامل، همچنين داراي وي نيز مي باشد که به سرعت هضم مي شود. اين پودرهاي پروتئيني مي توانند در زمان قبل و بعد از تمرين استفاده شوند. آنها بهينه نيستند، اما به مقتضاي ميزان نسبت شان در پروتئين کامل موثر مي باشند.

معمولا پروتئين هاي شير بر روي برچسب جزئيات موجود در پروتئين پروتئيني به صورت يکي از موارد زير درج شده اند.

·        پروتئين شير تغليظ ( MPC )

MPC داراي يک محتوي پروتئيني در حدود 80 درصد و يک محتوي لاکتوز در حدود 5 درصد مي باشد. MPC به وسيله تصويه هاي فوق العاده شديد توليد مي شود که از درجه هاي متفاوتي از فشار در آن استفاده مي کنند تا بخش مايع و آب، شير را از طريق بافت پر منفذ آن به بيرون برانند. پروتئين هاي بزرگتر نمي توانند از طريق اين بافت عبور کنند و در نتيجه در کنار هم قرار مي گيرند. بعد از آن فرايند تبخير و خشک شدن را داريم و نتيجه کار به دست آمدن پودر MPC مي باشد.

·        پروتئين شير ايزوله شده ( MPI )

MPI معمولا به وسيله رسوب پروتئين هاي کازئين و وي در سير شير به دست مي آيد. اين امر اغلب نتيجه يک تحول خاص در امر تصفيه است، به اين صورت که در اين فرآيند از آب به جهت دفع لاکتوز استفاده مي کنند تا MPI حاصل شود که يک پروتئين خالص 90 درصدي با اندکي لاکتوز و چربي است.

·        پودرهاي پروتئين کازئين

جزء عمده پروتئيني شير به صورت گلبول هاي کوچکي موجود هستند. آنها در مايع غير قابل حل هستند و زمان بيشتري را در مقايسه با هضم پروتئين وي يا سبزي جات به منظور هضم مي برند. بعضي از فرم هاي آن به منظور هضم کامل به مدت 7 ساعت زمان مي برند.

بداين معنا که آنها يک ترشح کند و پايدار از اسيد آمينه ها در بدن توليد مي کنند. اين پروتئين ها کند هضم به جهت استفاده در مابين وعده هاي غذايي و قبل از خواب تحت عنوان مکمل بسيار فوق العاده هستند. وجود جريان پايدار اسيدهاي آمينه در بدن به شما کمک مي کنند تا از تجزيه و تحلل عضلات به منظور تهيه آمينه ها جلوگيري کنيد. به انواع متفاوت کازئين در ليست پودرهاي پروتئين در ذيل نگاه کنيد.

·        کازئينات ( معمولا تحت عنوان کازئينات کلسيم، کازئينات سديم يا کازئينات پتاسيم مي باشد ).

توليد کنندگان کلسيم، سديم يا پتاسيم را به کازئين مي افزايند تا به اين وسيله به تهيه پودرهاي پروتئيني کازئينات بپردازند به صورت نوعي، کازئينات شامل بيشتر از 90 درصد پروتئين، به عنوان قابل حل ترين فرم کازئين مي باشد که به آساني در سيالات حل مي شود.

به خاطر همين مسئله است که توليدکنندگان پروتئين ترجيح مي دهند تا از اين فرم کازئين در محصولات خود استفاده کنند.

·        کازئين ميسلار ( MC )

MC معمولا به واسطه مجزا کردن بخش کازئين شير از لاکتوز، چربي و وي به روش تصفيه دقيق به دست مي آيد. در اين فرآيند که در آن درجه دما پايين است از فيلترهاي سراميکي استفاده مي شود به طوري که به اين طريق هيچ ضرري به پروتئين کازئين نمي رسد. معذلک آنها گلبول هاي بزرگ چربي را به اين طريق از شير جدا مي کنند، کاري که در روش هاي تصفيه ديگر صورت نمي گرفت. اين نوع از کازئين مي تواند ذرات خود را بر عليه هيدراسيون مجدد شکل دهدف به طوري که باعث مي شود MC به آساني با مايعات مخلوط نشود و هضم آن را به سبب وجود پروتئين هاي کازئين کند مي کند. به اين دليل، بسياري از توليدکنندگان پروتئيني از MC در پودرهاي پروتئين استفاده مي کنند که به جهت استفاده در شب طراحي شده اند.

·        پروتئين کازئين هيدروليز شده ( HCP )

HCP به وسيله هيدروليز پروتئين کازئين شکل مي گيرد. هيدروليز منجر به شکستن زنجيره هاي مابين اسيد آمينه ها مي شود و در نتيجه پروتئين ها حاوي زنجيره هاي کوتاه تري مي شوند. متفاوت با ديگر پروتئين هاي کازئيني، پودرهاي HCP به سرعت هضم و جزب مي شوند و همين مسئله از آنها موردي خوب به جهت استفاده در زمان قبل و بعد از تمرين مي سازد. مرتبط با اين مسئله که به چه ميزان پروتئين هيدروليز شود، مقداري از پودرهايي که شامل HCP هستند داري يک مزه تلخ تر مي باشند و اين بستگي به وجود جزئيات پروتئيني کوتاه تر دارد.

·        پودرهاي پروتئين وي

متفاوت با کازئين، پروتئين وي در سيالات قابل حل است و همين مسئله فرآيند ترکيب رابطه با اين پروتئين آسان مي سازد. ر وي به واسطه بدن به سرعت هضم و جذب مي شود و همين مسئله از آن يک پروتئين فوق العاده به منظوره مصرف در زمان قبل و بعد از تمرين مي سازد. پروتئين وي شامل انواع بخش هاي پروتئيني شامل بتا-لاکتوگلوبين و بزرگترين بخش پروتئين وي که به لحاظ محتوي اسيدهاي آمينه غني است، آلفا- لاکتالبومين و يک بخش کوچک پروتئيني که حاوي عامل هاي زيادي براي گلوتايتون هستند که يکي از مهم ترين آنتي اکسيدان هاي بدن است ايمني گلوبين ( بخش هاي پروتئيني که باعث تقويت سيستم ايمني مي شوند ) و لاکتوفرين و لاکتوپروکسيد از ( بخش هاي پروتئيني که ضد ميکروب هستند و منجر به حمايت از سيستم ايمني مي شوند ) مي باشد. پروتئين وي در پودرهاي پروتئيني در فرم هاي زير ظاهر مي شود.

·        پروتئين وي تغليظ شده ( WPC )

WPC معمولا از طريق تصفيه شديد و فرآيندهاي تغيير يافته صفيه توليد مي شود. اين تکنيک ها باعث مي شوند تا اکثر جزئيات پروتئيني در پروتئين وي باقي بمانند. اکثر محصولات WPC شامل 70 الي 80 درصد پروتئين مي باشند و بنابراين شامل کلي از کربوهيدرات ها و چربي ها هستند، به عبارتي ضمن اين که پروتئين هاي وي به طور معمول سريع هضم مي شوند WPC کندترين مورد موجود و در دسترس است.

·        پروتئين وي ايزوله شده ( WPI  )

WPI خالص تر از WPC است زيرا مورد ايزوله شده بيشتر از مورد تغليظ شده فرآيند سازي شده و تحت تصفيه هاي طولاني تر و يا کروماتوگرافي تعويض- يون قرار مي گيرد. اکثر محصولات WPI بيشتر از 90 درصد پروتئين دارند. تنها ضرر آن دراينجا است که طي تکنيک هاي فرآيند سازي مورد استفاده در ساخت WPI ، مقداري از بخش هاي پروتئيني مفيد از بين مي رود. به موجب محتوي چربي و کربوهيدرات کمتر، WPI در مقايسه با WPC سري الهضم تر مي باشند.

·        پروتئين وي هيدروليز شده ( WPH )

WPH وقتي توليد مي شود که WPC يا WPI از طريق مرحله افزون تري تحت هيدروليز قرار بگيرند تا به اين طرق منجر به از بين بردن زنجيره هاي مابين اسيدهاي آمينه شوند. اين مسئله منجر به هضم سريع تر پروتئين موجود مي شود. شبيه HCP ، آن نيز داراي يک مزه تلخ تر مي باشد و اين به موجب ميزان زماني است که تحت هيدروليز قرار گرفته است. به دليل تلخي ممکن است WPH داراي مزه خوبي نباشد، اما اين استناد حجم بيشتري از جزئيات پروتئيني کوچک را نشان مي دهد و بنابراين آن يک پروتئين بي نهايت سريع الهضم است. اين بهترين نوع پودر پروتئيني است که از آن بلافاصله بعد از تمرين استفاده مي شود.

2- پروتئين شير بز

مشابه پروتئيني که از شير گاو حاصل مي شود، دو پروتئين عمده اي که از شير بز حاصل مي شوند نيز کازئين و وي نام دارند. بسياري از افراد به يک نوع پروتئين کازئين معين در شير گاو حساس هستند، به همين جهت سعي مي کنند تا از پودرهاي پروتئين شير بز استفاده کنند. همچنين، اکثر اين پودرهاي پروتئيني از بزهايي بدست مي آيد که از مواد ضد آفت، حشره کش ها، هرمون هاي رشد يا آنتي بيوتيک ها تغذيه نکرده اند.

منفعت ديگر در اينجاست که کازئين موجود در شير بز سريع تر و آسانتر از کازئين موجود در شير گاو هضم مي شود. پودرهاي پروتئيني شير بز به جهت استفاده در زمان بعد و قبل از تمرين خوب هستند.

يک اخطار در مورد شير بزهايي که از آنها پودرهاي پروتئيني تهيه مي شود : اکثر آنها خوش طعم نيستند و اکثر مردم به سختي مزه آنها را بدون افزودن فرآورده هاي خوش طعم کننده تحمل مي کنند.

·        پودر پروتئين شير بز

اکثر پودرهاي پروتئيني شير بز در يک روش مشابه با MPC توليد مي شوند. بنابراين محتوي پروتئيني آنها مي تواند متغيير باشد. اکثر آنها شامل 65 درصد پروتئين مي باشند و مابقي آن را چربي و کربوهيدرات تشکيل مي دهد.

·        پودر پروتئيني وي بز

اکثر پودرهاي پروتئيني وي بز به وسيله دهيدراسيون وي بعد از مجزا شدن آن از کازئين تهيه مي شود. متفاوت با پودرهاي پروتئيني وي شير گاو، اين نوع از وي تنها حاوي 15 الي 20 درصد پروتئين است و باقي آن را کربوهيدرات تشکيل مي دهد. بنابراين، بزرگترين مکل پروتئيني به جهت استفاده در فرآيند کسب عضله نمي باشد. به هر حال، پودر پروتئيني وي بز به لحاظ محتوي مواد معدني بسيار غني است.

3- پروتئين تخم مرغ

قبل از اينکه پروتئين وي اين چنين توجه همگان را به سوي خود جلب کند، پروتئين تخم مرغ به عنوان طلاي استاندارد پودرهاي پروتئيني در نظر گرفته مي شد. آن هنوز هم يکي از بهتر

نظرات شما عزیزان:

محمد
ساعت12:29---9 اسفند 1391
مفید بود ممنون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 7 فروردين 1390برچسب:, ] [ 14:47 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 41
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 41
بازدید ماه : 41
بازدید کل : 72675
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2